Leestip & Boekpromotie
De jongen die van de wereld hield
Tjibbe Veldkamp
Geschikt voor vmbo ob
Polaroid van het boek 'De jongen die van de wereld hield'
Polaroid van het boek 'De jongen die van de wereld hield'

Tags doorzettingsvermogen, leven, liefde, onderdrukking, ouder-kind relatie, overtuigingskracht, sprookje, vertrouwen, verzet

Tijdens deze boekpromotie kun je het volgende met je leerlingen bespreken

  • Wat is een 'mogelijk kind'?

  • Welke opdracht krijgt Adem van Barkov?

  • Tegen welk probleem loopt Adem aan?

  • Hoe zou je dit probleem kunnen oplossen?

Gratis leestip in Prezi

hoe ze hun 'mogelijke ouders' het beste en snelste denken te kunnen overtuigen van het feit dat zij echt, écht, ECHT bij elkaar horen (ze willen namelijk - net als Adem - echt geboren worden!).

Voordelige rijke boekpromotie in Prezi

Tijdens deze boekpromotie

Tijdens deze leestip bedenken en bespreken leerlingen

  • breng jij je leerlingen in de juiste sfeer met een nummer dat in de soundtrack van het boek had kunnen zitten;

  • vertel jij jouw leerlingen meer over De jongen die van de wereld hield;

  • laat je ze kennismaken met Adem, Zdenska en Vaclav, de belangrijkste personages van dit verhaal;

  • duiken ze in een hoofdstuk van dit mooie boek en oefenen ze met zich in te leven in de hoofdpersonages;

  • denken ze na over Adems probleem en proberen ze een oplossing voor hem te bedenken;

  • vormen ze een mening over een stelling van een van de personages;

  • oefenen ze met het delen van hun mening en het respectvol beluisteren en reageren op standpunten van anderen.

Je ontvangt
  • een docentenhandleiding die jou stap voor stap door de Prezi heen loodst;

  • een mooie Prezi die jouw leerlingen aan het denken zet en nieuwsgierig maakt naar het verhaal;

  • twee voorleesfragmenten met ondersteunend beeldmateriaal.

Extra

Twee schrijfopdrachten die ingezet kunnen worden voor het toepassen van de onderdelen spelling en grammatica die je in deze periode aan het behandelen bent.

Peerfeedback: laat je leerlingen zelf de schrijfopdracht nakijken (eerste versie = kladversie) en verbeteren (definitieve versie), zodat ze leren dat schrijven een proces is.

Geactualiseerde kerndoelen Nederlands

  • Kerndoel 1 Taal- en leesomgeving

  • Kerndoel 18 Leesvoorkeur

  • Kerndoel 19 Waarde van literatuur