K*olo saai!
(Excusez le mot)
COMPETENTIE
Ann@
4/16/2025


Stel... Je hebt je eerste werkdag in een nieuwe baan. Je kent er niemand. Op je werk aangekomen staat iedereen met zijn of haar rug naar je toe. Of je even een leuke buddy wil uitzoeken die jou de komende tijd zal inwerken. Euh…, huh?! Wie kies jij en waarop baseer je jouw keuze?
Door zwakke lezers onder het mom van autonomie lekker zelf een leuk boek uit te laten kiezen in de schoolbibliotheek of -mediatheek, vraag je eigenlijk hetzelfde van hen als de iets te experimentele HR-medewerker van jouw hypothetische nieuwe werkgever. Misschien heb je het geluk aan je zijde en kies je iemand met wie het goed klikt, maar wat als je nou net de verkeerde kiest?
In de jaren dat ik op het vmbo werkte, zowel in de schoolbibliotheek als in de klas, zag ik leerlingen in eerste instantie vooral kiezen voor het verkeerde: zo dun mogelijk (!), qua onderwerp of thematiek niet per se interessant voor de betreffende leerling en/of qua niveau of veel te moeilijk of juist veel te makkelijk (zo weinig mogelijk tekst en zo veel mogelijk plaatjes). In plaats van hen gelijk te bespringen observeerde ik hun aanpak, die vaak vergezeld ging met het nodige geklaag en gevloek.
Ze vonden het K*OLO SAAI! - excusez le mot, niet mijn woordkeuze. Het kwam wer-ke-lijk uit hun tenen. Al die boeken hier waren ka-pot saai: ze wisten 1000% zeker (= héél zeker) dat ze ze echt niet gingen lezen! Hoewel ik in het begin best wel gebelgd was – ik had die collectie vaak samengesteld – begreep ik later pas waar al die weerstand met nog meer niet nader te noemen krachttermen vandaan kwam.
Zwakke lezers die van huis niet hebben geleerd om te lezen, moeten dit op school leren. Net als bij het aanleren van iedere andere (schoolse) vaardigheid, hebben ze ook hier begeleiding bij nodig, al was het alleen al om ‘lezen’ van zijn negatieve connotatie af te helpen en het voor deze leesmijders iets te herkaderen.
Hiernaast is het voor boeken, helemaal als ze lateraal (met hun rug naar je toe zoals op de polaroid) gepresenteerd worden, vrij lastig om zichzelf te verkopen aan een publiek
• dat in de basis (nog) niet geïnteresseerd in hen is;
• dat niet weet wat voor boeken er allemaal zijn (en welke van deze boeken interessant voor hen zouden kunnen zijn);
• voor wie woorden als ‘boek’ en ‘lezen’ vaak gelijk staan aan frustratie, een oersaaie activiteit of pure tijdverspilling.
Zwakke lezers in een klas, maar ook de boeken hebben dus hulp nodig. Jouw hulp. Onze hulp.
K*olo saai!
Met de gratis leestips en voordelige boekpromo’s van De Verhalendojo vertel jij zelf, jullie leesconsulent, jullie mediathecaris of ik jouw leerlingen meer over een interessant verhaal en sla je gemakkelijk een brug tussen de verhaalwereld en de belevingswereld van je leerlingen. In een talige activiteit leren zo al jouw leerlingen meer titels kennen, ontdekken ze wat zij interessant vinden (en wat juist niet) en wordt er op een positieve, interessante en laagdrempelige manier klassikaal aandacht aan lezen, boeken en taal besteed!
>> Wil je weten of onze leestips en boekpromoties bij jou en jouw leerlingen passen?
De eerste negen gratis leestips & voordelige boekpromo’s check je eenvoudig hier.
>> Vraag jij je af waarom je bepaalde leerlingen zo lastig aan het lezen krijgt,
lees dan hier de laatste ‘Kennissnipper’ over onbegeleid vrij lezen en de zone van naaste ontwikkeling van Vygotsky.
Copyright © 2025 De Verhalendojo. All rights reserved.
Contact


